Orice agent economic trebuie să stabilească relaţii comerciale cu alte persoane fizice sau juridice. Aceste relaţii comerciale presupun dezvoltarea fluxurilor materiale (de bunuri materiale sau nemateriale) precum şi fluxuri financiare, care de cele mai multe ori (în condiţiile în care ele însele nu reprezintă obiectul tranzacţiilor) au rolul de a stinge angajamente generate de fluxurile materiale. Acesta reprezintă principalul motiv pentru care întreprinderile evoluează într-un spaţiu numit mediu financiar.
În aceste condiţii apare necesară evidenţierea aspectelor identificate de teoria şi practica financiară, dar şi a aspectelor conjuncturale şi locale proprii unui anumit tip de firmă şi unui anumit context naţional sau regional.
Orice agent economic, trebuie să abordeze probleme de analiză gestionara de fiecare dată când efectuează sau are în vedere o operaţiune care implică achiziţionarea, deţinerea sau cesionarea de bani sau de titluri financiare, în consecinţă, orice întreprindere care face parte dintr-o economie în care există o circulaţie a banilor sau a altor creanţe, e confruntată cu oportunităţi şi constrângeri financiare şi trebuie să-şi pună la punct proceduri adecvate de gestiune financiară.
Obiectul analizei gestionare se poate defini prin raportarea la oportunităţile şiconstrângerile determinate de mediul financiar. „Analiza gestionară” constituie o disciplină importantă în formarea şi educarea specialiştilor economişti, completând şi diversificând arealul de cunoştinţe în domeniu la facultatea „Ştiinţe economice” şi încadrându-se perfect în sistemul disciplinelor de profil economic.
Totodată în procesul studierii acestui curs studenţii obţin următoarele aptitudini:
- efectuarea analizei indicatorilor economici ai activităţii întreprinderii
- administrarea afacerii eficiente în rezultatul aplicarii analizei gestionare
Metodica cursului prevede combinarea prelegerilor cu analiza profundă a temelor la seminare, prezentarea referatelor, discuţii, schimb de opinii, studii de caz etc.