Cursul de „Etica Profesională” este destinat tuturor celor care se pregătesc să însuşească orice profesie, caracterizată prin activitatea „omului asupra altui om”, prin expunerea principiilor şi conţinuturilor etice specifice profesiei respective. Este un curs transdisciplinar, deoarece trasează problematica sa prin mai multe domenii; contribuie la formarea comportamentului etic, ceea ce înseamnă capacitatea persoanei de a înţelege un argument etic profesional, prin identificarea principiilor de comportament şi a celor normative, precum şi de a identifica implicaţiile etice ale unei anumite situaţii, de a propune soluţii practice pentru problemele relevante din punct de vedere etic, în conformitate cu principiile morale în activitatea sa profesională și cotidiană. Scopul și obiectivele cursului de „Etica Profesională” vor contribui la formarea competenţelor și normelor etice profesionale, necesare studenţilor în cadrul practicilor de profesare, cîit şi în vederea unei angajări convenabile, ca resurse umane în domenii cu activitate de managiment economic, financiar, ecologic, turizm etc... Se consideră ca o disciplină filosofică cu aspecte etico-didactice axate mai mult pe studiul amplu al sistemelor, principiilor, valorilor, normelor și categoriilor morale, care vor contribui la cunoaterea de sine și ajutor în raport cu deciziile ce urmează a fi luate în diverse activități profesionale. În această ordine de idei pentru valorificarea reformelor învăţământului superior din Republica Moldova, curriculumul la disciplina „Etica Profesională” constituie o parte componentă a Planului de învăţământ universitar, la ciclu I, reprezentînd un curs de bază în procesul didactic al pregătirii specialiştilor cu specializare economică, administrare și turizm cu calificativul fundamental (F) în planul cadru al Ministerului Educației. Dat fiind faptul că activitatea ramurii economice a ţării noastre este în dinamică evolutivă, aceasta impune cerinţe majore faţă de administrarea și în aspect etic profesional, cu un comportament deontologic etic în ghidarea eficientă a întreprinderilor de producție, deservire, firmelor în perioada tranziţiei la economia de piaţă. Cursul de „Etica profesională” reprezintă o tentativă de a îmbunătăţi pregătirea specialiştilor, din punctul de vedere al eticii, precum şi de a ajutora studenţii în procesul de studiere, în conformitate cu experienţa acumulată la predarea acestui curs. Fiecare profesie are sau poate avea etica sa particulară. Aceste etici au, însă, multe principii şi norme comune, deci acest curs de „Etica profesională” are menirea să releve asemănările şi diferenţele, să dea posibilitatea să se vadă cum ar trebui să se desfăşoare relaţia client-profesionist și în domeniul ecomomiei și turizmului de interes public mai larg. „Etica profesională” are de a face cu un şir de probleme, atât teoretice, cât şi aplicate, printre care pot fi menţionate: cercetarea problemelor de ordin metodologic, prelucrarea specifică a aspectelor morale ale muncii, prezentarea cerinţelor faţă de modelul etic al profesionistului. Reprezintă o disciplină generală de bază, completând şi diversificând arealul de cunoştinţe de relevanțe etice în domeniul economiei şi încadrându-se perfect în sistemul disciplinelor de profil economico-financiar și turizm. Drept argument ca parte componentă de bază sunt disciplinele științelor economice considerate interactivitate disciplinară cu Economia, Managimentul, Marketingul, Integrare Europeană, Științe filozofice, Teoria economică, Statistica, Matematica economică, Informatica economică, Finanțe, etc. Unul din obiectivele eticii profesionale îl constituie creşterea nivelului moral al pregătirii profesionale, care constă nu în acumularea unui anumit bagaj de cunoştinţe, ci în orientarea personalităţii studentului spre valori, virtuţi și fapte bune. Modelul de personalitate perfectă, din punct de vedere moral, conţine: cunoştinţe teoretice trainice, cultură în profesare, orientare ideologică şi, desigur, posibilităţi reale de a se dezvolta în baza acestor calităţi, precum şi de a se realiza în diverse domenii: social, econimic, financiar, politic, cultural, ideologic. Marile probleme cu care se confruntă omenirea (degradarea socio-ecomonică, profesională, mediului, pericolul ecologic global, conflictele dintre naţiuni, degradarea moral-spirituală a oamenilor etc.) necesită o rezolvare urgentă, prin folosirea celor mai eficiente mijloace şi forme de educaţie umană din toate profesiile societății umane.

Curriculumul la disciplina vizată reprezintă un aspect inovator al învăţământului universitar. El se axează pe trei niveluri comportamentale, cu un grad divers de complexitate: cunoaştere, aplicare, integrare. Nivelul cunoaştere presupune acumularea cunoştinţelor teoretice, formarea bazei conceptuale în domeniul respectiv. Aplicarea presupune formarea abilităţilor tipice disciplinei vizate, dezvoltarea capacităţilor. Integrarea presupune formarea capacităţii de transfer al cunoştinţelor teoretice şi al abilităţilor practice în situaţii atipice, soluţionarea situaţiilor de problemă, rezolvarea unor sarcini cu un grad sporit de complexitate, manifestarea atitudinilor personale faţă de diverse activităţi. Nivelul comportamental de integrare constituie finalitatea procesului de învăţământ la disciplina vizată, formată prin realizarea obiectivelor de cunoaştere şi aplicare. Curriculumul universitar elaborat reprezintă faţeta incipientă a oricărei discipline universitare, prezentându-se studentului, dar şi profesorului, ca un program de activitate propriu.

Ca rezultat studenții ascultând cursul vor obține aptitudini de organizare, monitorizare, dirijare, analiză, situații de caz și control din punct de vedere etic profesional, moral și organizațional. Astfel finalătățile în studierea cursului, studenţii dau dovadă de competenţa referitor la: specificul de comportament etic profesional, managerial, cultural, organizațional în poziții de administrare afacerilor, prestări de servicii în condiţiile tranziţiei la relaţiile de piaţă; luarea deciziilor optime privind activitatea profesională și moral deontologic al firmei; metodele şi tehnicile de administrare eficientă în raport cu normele eticii morale și comportament al angajaților în diverse unități economice..

Disciplina de studiu “Etica profesională” vizează mult pregătirea etico-profesională a studenţilor, care în urma studierii cursului vor însuşi obiective de bază ca: etica, morală, norme morale, cultură, tact, comportament profesional, management organizațional și cultural, măiestrie, inteligenţă emoţională şi comunicare asertivă, competențe specifice în evidența valorilor etc. Acest curs orientează studentul spre formarea unei noi orientări profesionale, care să poată înţelege mai profund esenţa menirii sale şi să posede toate instrumentele necesare în activitatea sa profesională.

Termeni-cheie: etica, morală, deontologie, norme, conştiinţă morală, comportament moral, ideal, valoare, principii, metodă, critică constructivă, dilema, cod etic.