În contextul realizării reformelor învăţământului din Republica Moldova, curriculumul la disciplina „Bazele ştiinţei mărfurilor”constituie o parte componentă a Planului de învăţământ universitar, la ciclu I.

Disciplina „Bazele ştiinţei mărfurilor” este un curs de bază în procesul didactic al pregătirii specialiştilor cu specializare economică şi domeniul serviciilor publice, cu calificativul disciplină de specialitate (S) în planul cadru al Ministerului Educaţiei. Dat fiind faptul că activitatea economică a agenţilor economici depinde de mărfuri, scopul disciplinei constă în studierea caracteristicilor mărfurilor, particularităţilor comerciale.

În acest sens, studierea caracteristiclilor, şi proprietăţilormărfurilor este de o importanţă primordială, în deosebi, în cazul specialităţilor cu profil economic. Cunoştinţele acumulate vor permite aprofundarea cunoştinţelor teoretice şi practice acumulate în dezvoltarea businessului în ţara noastră.

Merceologia reprezintă o disciplină de bază, completând şi diversificând arealul de cunoştinţe în domeniul economiei şi încadrându-se perfect în sistemul disciplinelor de profil economic. Drept argument ca parte componentă a familiei ştiinţelor economice considerăm interdependenţa disciplinară cu Marketingul, Economia, Teoria economică, Statistica, Matematica economică, Informatica economică, Finanţe, etc.

Curriculumul la disciplina vizată reprezintă un aspect inovator al învăţământului universitar. El se axează pe trei niveluri comportamentale, cu un grad divers de complexitate: cunoaştere, aplicare, integrare. Nivelul cunoaştere presupune acumularea cunoştinţelor teoretice, formarea bazei conceptuale în domeniul respectiv. Aplicarea presupune formarea abilităţilor tipice disciplinei vizate, dezvoltarea capacităţilor. Integrarea presupune formarea capacităţii de transfer al cunoştinţelor teoretice şi al abilităţilor practice în situaţii atipice, soluţionarea situaţiilor de problemă, rezolvarea unor sarcini cu un grad sporit de complexitate, manifestarea atitudinilor personale faţă de diverse activităţi. Nivelul comportamental de integrare constituie finalitatea procesului de învăţământ la disciplina vizată, formată prin realizarea obiectivelor de cunoaştere şi aplicare.

Astfel conceput, curriculumul universitar reprezintă faţeta incipientă a oricărei discipline universitare, prezentându-se studentului, dar şi profesorului, ca un program de activitate propriu.

Ca rezultat studenţii ascultînd cursul vor căpăta deprinderi de identificarea a calităţii mărfurilor, cunoaştere a clasificării, codificării, standardizării, marcării, etichetării, depozitării, păstrării mărfurilor, procesului de protecţie a consumatorului. Astfel studierii cursului, studenţii dau dovadă de competenţa referitor la:identificare a proprietăţilor mărfurilor, de aplicare a cerinţelor de recepţie calitativă şi cantitativă a mărfurilor, de apreciere a tipului clasificării, a verificării autenticităţii codului cu bare, de identificare a tipurilor de falsificări, etc.