În contextul realizării reformelor învățământului din Republica Moldova, curriculumul la disciplina „Bazele activității investiționale” constituie o parte componentă a Planului de învățământ universitar, la ciclu I.

Disciplina „Bazele activității investiționale” este un curs de bază în procesul didactic al pregătirii specialiștilor cu specializare economică, cu calificativul fundamental (F) în planul cadru al Ministerului Educației. Dat fiind faptul că activitatea economică a țării noastre este în permanentă evoluție aceasta impune cerințe crescânde față de administrarea și conducerea eficientă a firmelor în perioada tranziției la economia de piață. Concomitent, unitatea de curs ”Bazele Activității Investiționale”, este o oportunitate de extindere și consolidare a competențelor profesionale și de desfășurare a cercetărilor științifice în cadrul tezei de licență. Acest curs oferă studenților posibilitatea de dezvoltare a abilităților ce țin de gestiunea investițiilor, capacităților de realizare și implementare a metodelor de gestiune a investițiilor, aptitudinilor de analiză și sinteză a deciziilor, atitudinilor în raport cu atribuțiile de lucru și individual în echipă.

Unitatea de curs ”Bazele Activității Investiționale”, prin amploarea și conținutul elementelor componente, pregătește studenții pentru activitatea profesională independentă.

Unitatea de curs ”Bazele Activității Investiționale”, se desfășoară în sălile de studiu și prin intermediul platformelor educaționale online.

Obiectivul principal al unității de curs ”Bazele Activității Investiționale”, constă în dezvoltarea abilităților profesionale teoretice și practice ale studentului. În acest sens, studierea aspectelor investiționale a afacerilor într-un mediu de permanentă schimbare este de o importanță vitală, în deosebi, în cazul licențiaților cu profil economic. Cunoștințele acumulate vor permite aprofundarea cunoștințelor teoretice și practice acumulate în dezvoltarea afacerilor în țara noastră.

Investițiile constituie suportul material al dezvoltării economice și asigură sporirea capitalului fix și circulant precum și creșterea bunăstării populației prin crearea de noi locuri de muncă și prin creșterea productivității muncii. În activitatea investițională fiecare agent economic, fiecare întreprinderea trebuie să aibă în vedere asigurarea unei activități susținute care să poată aduce profituri materiale suficiente pentru dezvoltare prin creare de produse și activități care în economia de piață să aibă o desfacere singură generată de performanțele acestora și de calitățile superioare față de produsele realizate pe piață.

Curriculumul la disciplina vizată reprezintă un aspect inovator al învățământului universitar. El se axează pe trei niveluri comportamentale, cu un grad divers de complexitate: cunoaștere, aplicare, integrare. Nivelul cunoaștere presupune acumularea cunoștințelor teoretice, formarea bazei conceptuale în domeniul respectiv. Aplicarea presupune formarea abilităților tipice disciplinei vizate, dezvoltarea capacităților. Integrarea presupune formarea capacității de transfer al cunoștințelor teoretice și al abilităților practice în situații atipice, soluționarea situațiilor de problemă, rezolvarea unor sarcini cu un grad sporit de complexitate, manifestarea atitudinilor personale față de diverse activități. Nivelul comportamental de integrare constituie finalitatea procesului de învățământ la disciplina vizată, formată prin realizarea obiectivelor de cunoaștere și aplicare.

Astfel conceput, curriculumul universitar reprezintă fațeta incipientă a oricărei discipline universitare, prezentându-se studentului, dar și profesorului, ca un program de activitate propriu.

Ca rezultat studenții ascultând cursul vor căpăta deprinderi de organizare, monitorizare, dirijare, analiză și control. Astfel studierii cursului, studenții dau dovadă de competența referitor la: specificul gestionării afacerii în condițiile tranziției la relațiile de piață; luarea deciziilor optime privind activitatea eficientă a firmei; metodele și tehnicile de investire în cadrul întreprinderii; calcularea costului surselor de investire și mărimea riscurilor aferente, inclusiv și determinarea eficienței proiectelor investiționale.

Curriculumul la unitatea de curs unitatea de curs ”Bazele activității investiționale” cuprinde următoarele componente structurale: Preliminarii, Cadrul conceptual al curriculumului unității de curs/ modulului, Date despre program. Date despre unitatea de curs/ modul. Administrarea fondului de timp pentru unitatea de curs/modul, Precondiții și Condiții. Competențe specifice (profesionale și transversale). Finalități. Unități de conținut la prelegeri. Unități de conținut la seminare. Conținutul activității individuale. Strategii didactice de predare, Strategii de evaluare, Bibliografie/ Site-uri utile.