În contextul realizării reformelor învățământului din Republica Moldova, curriculumul la disciplina „Asigurări și reasigurări” constituie o parte componentă a Planului de învățământ universitar, la ciclu I.

Disciplina „Asigurări și reasigurări” este un curs de bază în procesul didactic al pregătirii specialiștilor cu specializare economică, cu calificativul de specialitate (S) în planul cadru al Ministerului Educației. Unitatea de curs ”Asigurări și reasigurări”, este o oportunitate de extindere și consolidare a competențelor profesionale și de desfășurare a cercetărilor științifice în cadrul tezei de licență. Acest curs oferă studenților aspectele semnificative specifice asigurărilor și reasigurărilor şi își propune să le asigure studenților fondul de cunoștințe pentru crearea abilităților de utilizare în situații concrete economice a limbajului şi instrumentelor specifice domeniului asigurărilor și reasigurărilor.

Unitatea de curs ”Asigurări și reasigurări”, prin amploarea și conținutul elementelor componente dezvoltă abilități de sistematizare şi generalizare a informațiilor şi datelor aferente domeniului asigurărilor și reasigurărilor.

Unitatea de curs ”Asigurări și reasigurări”, se desfășoară în sălile de studiu și prin intermediul platformelor educaționale online.

Obiectivul principal al unității de curs ”Asigurări și reasigurări”, constă în dezvoltarea abilităților profesionale teoretice și practice ale studentului. În acest sens, studierea asigurărilor și reasigurărilor a într-un mediu de permanentă schimbare este de o importanță vitală, în deosebi, în cazul licențiaților cu profil economic. Cunoștințele acumulate vor permite angajarea cu succes a studenților într-un proces de cunoaștere, aplicare şi integrare în operațiunile specifice domeniului asigurărilor și reasigurărilor din Republica Moldova.

Asigurările reprezintă un domeniu important în economia unei țări, influențând pozitiv balanța de plăți şi contribuind la extinderea relațiilor economice internaționale. Asigurările sunt considerate atât ca ramură creatoare de valoare adăugată, ramură creatoare de locuri de muncă, ramura participantă la oferta de capital de pe piaţa financiară, cât şi factor de reducere a incertitudinii economice şi mijloc de reluare a activităților temporar întrerupte.

Curriculumul la disciplina vizată reprezintă un aspect inovator al învățământului universitar. El se axează pe trei niveluri comportamentale, cu un grad divers de complexitate: cunoaștere, aplicare, integrare. Nivelul cunoaștere presupune acumularea cunoștințelor teoretice, formarea bazei conceptuale în domeniul respectiv. Aplicarea presupune formarea abilităților tipice disciplinei vizate, dezvoltarea capacităților. Integrarea presupune formarea capacității de transfer al cunoștințelor teoretice și al abilităților practice în situații atipice, soluționarea situațiilor de problemă, rezolvarea unor sarcini cu un grad sporit de complexitate, manifestarea atitudinilor personale față de diverse activități. Nivelul comportamental de integrare constituie finalitatea procesului de învățământ la disciplina vizată, formată prin realizarea obiectivelor de cunoaștere și aplicare.

Astfel conceput, curriculumul universitar reprezintă fațeta incipientă a oricărei discipline universitare, prezentându-se studentului, dar și profesorului, ca un program de activitate propriu.

Ca rezultat studenții în cadrul orelor la Asigurări și reasigurări vor realiza următoarele competențe: definirea elementelor tehnice ale asigurării, calcularea primei de asigurare pe care trebuie să o plătească asiguratul şi calculul despăgubirii plătite de asigurător în cazul producerii unui eveniment asigurat.

Curriculumul la unitatea de curs unitatea de curs ”Asigurări și reasigurări” cuprinde următoarele componente structurale: Preliminarii, Cadrul conceptual al curriculumului unității de curs/ modulului, Date despre program. Date despre unitatea de curs/ modul. Administrarea fondului de timp pentru unitatea de curs/modul, Precondiții și Condiții. Competențe specifice (profesionale și transversale). Finalități. Unități de conținut la prelegeri. Unități de conținut la seminare. Conținutul activității individuale. Strategii didactice de predare, Strategii de evaluare, Bibliografie/ Site-uri utile.