În contextul realizării reformelor învăţământului din Republica Moldova, curriculumul la disciplina „Statistica” constituie o parte componentă a Planului de învăţământ universitar, la ciclu I.

Disciplina „Statistica ” este un curs de bază în procesul didactic al pregătirii specialiştilor cu specializare economică, cu calificativul fundamental (F) în planul cadru al Ministerului Educației. Dat fiind faptul că în viaţa de zi cu zi statistica oferă studenților o paletă largă de operaţii, tehnici, procedee, principii metodologice şi metode de investigare a fenomenelor social-economice de masă cu aplicabilitate în cele mai variate cîmpuri de interes, care rezolvă problemele practice şi le raţionalizează corect.

Disciplina ,,Statistica” reprezintă un ansamblu de principii şi metode cu ajutorul cărora putem obţine înformaţii utile despre fenomenele și procesele social -economice prin organizarea de colectare, sistematizare şi prezentare a datelor numerice. În acest sens, studierea metodelor şi tehnicilor statistice performante vor permite efectuarea unor cercetări ample pentru a formula concluzii şi a lua decizii eficiente într-un mediu de permanentă schimbare fiind de o importanţă vitală, în deosebi, în cazul licenţiaţilor cu profil economic.

Cunoştinţele acumulate vor permite aprofundarea cunoştinţelor teoretice şi practice acumulate în vederea caracterizării corecte a situației social-economice din ţara noastră, fiind o disciplină de bază şi încadrându-se perfect în sistemul disciplinelor de profil economic. Drept argument ca parte componentă a familiei științelor economice considerăm interdependența disciplinară cu, Matematica economică, Informatica economică, Economia, Teoria economică Finanțe, etc.

Curriculumul la disciplina vizată reprezintă un aspect inovator al învăţământului universitar. El se axează pe trei niveluri comportamentale, cu un grad divers de complexitate: cunoaştere, aplicare, integrare.

Nivelul cunoaştere presupune acumularea cunoştinţelor teoretice, formarea bazei conceptuale în domeniul respectiv.

Aplicarea presupune formarea abilităţilor tipice disciplinei vizate, dezvoltarea capacităţilor.

Integrarea presupune formarea capacităţii de transfer al cunoştinţelor teoretice şi al abilităţilor practice în situaţii atipice, soluţionarea situaţiilor de problemă, rezolvarea unor sarcini cu un grad sporit de complexitate, manifestarea atitudinilor personale faţă de diverse activităţi. Nivelul comportamental de integrare constituie finalitatea procesului de învăţământ la disciplina vizată, formată prin realizarea obiectivelor de cunoaştere şi aplicare.

Astfel conceput, curriculumul universitar reprezintă faţeta incipientă a oricărei discipline universitare, prezentându-se studentului, dar şi profesorului, ca un program de activitate propriu.

Ca rezultat studenții parcurgând cursul vor căpăta deprinderi de organizare, monitorizare, dirijare, analiză și control.