Prezentul curriculum a fost racordat Cadrului European Comun de referinţă pentru limbi, care defineşte nivelurile de competenţă şi permit de a evalua progresul studentului la fiecare etapă a procesului de învăţare. Curriculumul este elaborat pentru nivelurile B1 şi B2 şi permite dezvoltarea competenţelor de comunicare şi cele civilizaţionale.

Necesitatea modernizării şi revizuirii Curriculum-ului la Limba Engleză este necesară pentru a trece de la modelul de proiectare curriculară centrat pe obiective la modelul centrat pe competenţe.

Noţiunea de competenţă în literatura de specialitate poate fi definită ca un „set” de capacităţi necesare pentru a acţiona/activa în situaţii spontane sau ca „integrare a cunoştinţelor, capacităţilor şi atitudinilor”. Sub aspect psihologic, competenţa reprezintă o stare de potenţionalitate psihică a unei persoane de a acţiona adecvat şi eficient sau un sistem de însuşiri acţionale şi operaţionale care, împreună cu cunoştinţele, deprinderile şi experienţa, conduc la acţiuni eficiente şi de performanţă.

Cadrul European Comun de Referinţe pentru limbi propune opt domenii de competenţe cheie: comunicare în limba maternă, comunicare într-o limbă străină, în matematică, în ştiinţe şi tehnologie, în utilizarea noilor tehnologii informaţionale şi de comunicaţie, în a învăţa să înveţi, competenţe de relaţionare interpersonală, interculturală şi competenţe civice, spirit de iniţiativă şi antreprenoriat, sensibilizare culturală şi exprimare artistică / cunoştinţă culturală.

Limba străină dezvoltă una din cele opt competenţe – competenţa de comunicare într-o limbă străină care urmăreşte următoarele scopuri:

a. Practicarea limbii prin dezvoltarea competenţelor de receptare şi producere. Studentul va putea în limitele cunoştinţelor dobândite să decodifice mesaje adecvate funcţionale şi comunicative atât orale, cât şi scrise;

b. Formarea şi dezvoltarea competenţelor de comunicare şi de interacţiune. Studentul va fi capabil să utilizeze conştient în mod adecvat funcţional modalităţi şi tehnici de interacţiune orale şi scrise în diverse contexte comunicative;

c. Dezvoltarea unor tehnici de muncă intelectuală. Studentul va învăţa să utilizeze strategii şi tehnici prin care să valorifice cunoştinţe şi deprinderi achiziţionate din alte discipline, să citească diferite scheme (desene), să folosească dicţionare şi alte tipuri de lucrări de referinţă în scrierea lucrărilor de licenţă, masterat şi doctorat.

Pe parcursul unui an de studiu al limbii engleze la Facultatea de Ştiinţe Economice atenţia studentului se va axa şi asupra însuşirii elementelor de construire a comunicării, adică asupra competenţelor lingvistice: lexic (relaţii semantice), gramatică (determinanţii numelui, exprimarea calităţii şi cantităţii, substituirea substantivului prin diferite pronume, consolidarea timpurilor verbului şi ale modului specific specializării, modalităţile de a pune întrebări, cuvinte logice ca conectori etc.

Tematica conţinuturilor cuprinde în cea mai mare parte domeniul profesional, dar nu este exclusă nici tematica ce ţine de domeniul personal, public şi cel educaţional.

Curriculum-ul prezent are drept obiectiv competenţe generale şi specifice.

Sub competenţe generale se înţelege ansambluri integrate de cunoştinţe, capacităţi şi abilităţi de aplicare, operare şi transfer al achiziţiilor, care permit desfăşurarea cu succes a unei activităţi, componente cognitive/intelectuale, afectiv-atitudinale şi psihomotorii.

Competenţele specifice se derivează din cele generale, pentru un an de studiu şi lor le sunt asociate unităţi de conţinut, valori şi atitudini, care ar putea fi construite în interdependenţă cu formarea competenţelor educaţionale generale şi specifice, precum şi sugestii metodologice generale.